Sunday 23 December 2018


APA AKAN BERLAKU KEPADA PINJAMAN PERUMAHAN ANDA SEKIRANYA MENINGGAL DUNIA?
Gambar ihsan Google

Membeli rumah dilihat sebagai satu perkara yang mudah, namun ia tidak semudah yang disangka kerana pembeli perlu mengambil kira pelbagai perkara.
Ini adalah kerana tempoh pembayaran semula pinjaman memakan masa yang lama dengan maksimum 35 tahun, dan apa-apa sahaja boleh berlaku sepanjang tempoh berkenaan, termasuk kematian atau mengalami kecacatan kekal akibat sebarang kecelakaan.
Oleh itu, apakah yang akan berlaku kepada pinjaman perumahan pembeli sekiranya dia meninggal dunia?
Gambar ihsan Google

1) SIAPA YANG AKAN MENYAMBUNG BAYAR PINJAMAN SI MATI?
Memetik laporan Star Property, Eunice Tan Mui Lee, pengasas syarikat guaman Eunice Tan & Partners  menyatakan bahawa sekiranya Mortgage Reduced Term Assurance (MRTA) melindungi pinjaman perumahan si mati, bank akan menguatkuasakan terma-terma MRTA dan membuat pembayaran semula sepenuhnya kepada baki yang tinggal.

Untuk pengetahuan anda, MRTA merupakan perlindungan insurans untuk Pinjaman Perumahan, dan ia adalah perlindungan kewangan terhadap baki pinjaman yang belum di bayar sekiranya peminjam meninggal dunia atau mengalami kecacatan atau kehilangan upaya kekal, yang juga dikenali sebagai Total Permanent Disability (TPD).

Jadi jika berlaku kedua-dua senario di atas, pihak bank akan membayar semua baki pinjaman yang tertunggak memandangkan peminjam kehilangan keupayaan untuk membayarnya.
Namun sekiranya peminjam meninggal dunia dan MRTA tidak boleh dilaksanakan, keluarga/saudara terdekat atau pentadbir hartanah si mati boleh terus menyambung pembayaran pinjamannya.
Walau bagaimanapun, pinjaman si mati akan menjadi hutang jahat sekiranya tiada sebarang pembayaran yang dibuat oleh pihaknya, di mana bank kemudian akan menyita rumah milik si mati.

2) JIKA SI MATI TIDAK MENINGGALKAN WASIAT, APA YANG AKAN TERJADI?
Tiada wasiat daripada si mati tidak akan mendatangkan sebarang masalah besar.
Sekiranya tiada wasiat, keluarga/saudara mara terdekat atau pengendali hartanahnya boleh memohon Surat Kuasa Mentadbir daripada Mahkamah untuk terus melindungi dan mengendalikan rumah si mati.
Gambar ihsan Google

3) LANGKAH UNTUK MENDAPATKAN SURAT KUASA MENTADBIR
Keluarga/saudara mara atau pewaris si mati boleh memfailkan Saman Pemula di mahkamah untuk melantik wakil (dari pihak si mati) sebagai pentadbir hartanahnya.
Kemudian, mahkamah akan melihat jika terdapat bantahan daripada mana-mana ahli keluarga yang lain.
Jika tiada sebarang bantahan, mahkamah akan mengeluarkan perintah untuk melantik pemohon surat sebagai pentadbir baru hartanah tersebut.
Setelah perintah dikeluarkan, pentadbir baru akan memberi salinan perintah mahkamah itu kepada bank untuk rekod mereka, dan pentadbir boleh terus menyambung pembayaran pinjaman si mati atau menuntut semula hartanah itu dari bank jika ia telah disita.


No comments:

Post a Comment

TAHUKAH ANDA BERKENAAN CLAIM LOSS OF USE ? Loss of Use adalah kenderaan yang hilang keupayaan untuk berfungsi & perlu berada di ben...