INSURANS CERMIN KERETA – APA YANG PERLU ANDA KETAHUI
Cermin kereta retak seribu dan terpaksa berhenti di bahu jalan adalah satu perkara yang sudah biasa kita lihat di negara ini. Selalunya ia akibat terkena sebutir batu kecil yang melantun dilanggar kereta laju di jalanraya atau ia terpelanting dari belakang lori yang mengangkut batu-batu atau tanah. Tidak kira betapa hati-hatinya kita sebagai pemandu, tak mungkin dapat kita mengelak situasi yang di luar kawalan kita ini.
Insurans
dan takaful kereta adalah wajib untuk kita miliki sekiranya kita ingin memandu
kereta kita di jalanraya. Tetapi ramai yang mingkin tidak sedar bahawa insurans
kereta ini tidak dengan secara otomatik melindungi kita daripada kerugian
cermin kereta. Ya, ini bererti jika cermin kereta pecah, insurans atau takaful
tidak akan membayar kos mengganti cermin baru.
Apa itu insurans cermin kereta?
Insurans cermin kereta adalah perlindungan tambahan
kepada polisi insurans kereta anda. Ia melindungi
cermin hadapan, belakang, cermin di bahagian pintu serta sunroof kereta anda.
Ia memberi pampasan terhadap kos yang diperlukan untuk membaiki dan mengganti
cermin yang rosak atau retak. Dengan adanya perlindungan ini, anda tidak perlu
membayar kos ini sendiri sebaliknya akan ditanggung oleh syarikat insurans
anda. Ini ternyata berguna kerana bukan sahaja harga cermin kereta sangat
mahal, tetapi juga risiko berlakunya insiden ke atasnya agak tinggi.
Akan
tetapi, perlindungan tambahan ini tidak disediakan kepada semua jenis polisi.
Tetapi hanya bagi polisi jenis komprehensif. Rujuk di bawah untuk keterangan 3
jenis polisi insurans kereta yang terdapat di Malaysia:
Polisi pihak ketiga: Polisi
ini melindungi kecedaraan, kematian dan kerugian ke atas pihak ketiga, sama ada
ke atas diri ataupun harga bendanya.
Polisi pihak ketiga, kebakaran
dan kecurian: Polisi ini melindungi kecedaraan, kematian dan
kerosakan harta benda yang ditanggung pihak ketiga, serta kerugian ke atau
kenderaan sendiri akibat kecurian dan kebakaran.
Polisi komprehensif: Polisi
ini adalah polisi yang paling menyeluruh. Selain daripada melindung pihak
ketiga dan kerosakan kenderaan sendiri akibat kebakaran dan kecurian, ia juga
melindungi pemilik kereta ata kerugian akibat kemalangan. Hanya polisi
jenis ini yang menyediakan perlindungan tambahan cermin kereta.
Cara untuk dapatkan perlindungan cermin kereta
Perlindungan
ini boleh didapati ketika anda ingin memperbaharui insurans atau takaful kereta
anda (tapi ingat, hanya jika anda membeli polisi komprehensif). Maklumkan
kepada ejen bahawa anda ingin tambahkan perlindungan jenis ini ke dalam polisi
anda. Selalunya ejen memang akan ingatkan anda jika anda lupa. Tetapi jika anda
anda memperbaharui di pos ofis atau dengan sendiri di talian (online) perlulah
ingatkan diri sendiri ya!
Sebenarnya
perlindungan ini juga boleh didapati pada bila-bila masa bukan sekadar ketika
membuat renewal. Jadi ambil peluang ini semak sama ada polisi komprehensif anda
memiliki perlindungan ini atau tidak. Jika tidak, maklumkan pada ejen atau
hubungi syarikat insurans anda untuk tambahkannya.
Di bawah adalah contoh perlindungan insurans cermin
kereta yang diberikan oleh Syarikat Takaful Malaysia melalui myClick Motor
takaful online mereka. Cara untuk dapatnya ketika membuat renewal atau
pembaharuan adalah sengat ringkas. Cuma masukkan jumlah “sum covered” iaitu jumlah
yang ingin anda insuranskan cermin kereta anda. Untuk membuat pembaharuan
insurans kereta, boleh cuma laman ini Takaful Malaysia.
Berapakah harga insurans cermin kereta?
Untuk
mendapatkan perlindungan cermin kereta, anda perlu membayar premium 15%
daripada harga cermin kereta anda (tambah kos kerja). Contohnya, jika kos untuk
menggantikan cermin anda ialah RM 1,000, anda perlu membayar sebanyak RM 150
(15% daripada RM 1,000) sebagai premium tambahan kepada harga insurans
komprehensif kereta anda.
Untuk
membantu pemahaman tentang kelebihan perlindungan ini, kita lihat contoh
berikut di mana cermin depan pecah akibat kemalangan:
Tanpa insurans cermin kereta:
– Walaupun anda menjimat RM 150 (contoh sahaja), anda perlu menanggung kos mengganti cermin kereta sebanyak RM 1,000 dengan mengeluarkan duit sendiri.
– Sebagai alternatif, anda boleh menuntut ganti rugi daripada polisi komprehensif anda jika anda tiada perlindungan cermin kereta. TETAPI, anda akan menanggung kerugian jangka panjang, kerana diskaun NCDanda akan terhapus jika anda membuat tuntutan sebegini. Ini menyebabkan premium insurans komprehensif anda pada tahun berikutnya lebih tinggi. Ianya sebenarnya tidak berbaloi untuk membuat tuntutan ke atas polisi komprehensif bagi ganti rugi cermin kereta.
– Walaupun anda menjimat RM 150 (contoh sahaja), anda perlu menanggung kos mengganti cermin kereta sebanyak RM 1,000 dengan mengeluarkan duit sendiri.
– Sebagai alternatif, anda boleh menuntut ganti rugi daripada polisi komprehensif anda jika anda tiada perlindungan cermin kereta. TETAPI, anda akan menanggung kerugian jangka panjang, kerana diskaun NCDanda akan terhapus jika anda membuat tuntutan sebegini. Ini menyebabkan premium insurans komprehensif anda pada tahun berikutnya lebih tinggi. Ianya sebenarnya tidak berbaloi untuk membuat tuntutan ke atas polisi komprehensif bagi ganti rugi cermin kereta.
Dengan perlindungan cermin kereta
– Walaupun anda perlu membayar kos tambahan RM 150, tetapi jika berlaku kemalangan ke atas cermin kereta anda, anda sebenarnya jimat RM 850 (RM 1,000 – RM 150).
– Anda boleh tuntut kerugian ke atas polisi cermin kereta anda dan tidak langsung menyentuh polisi komprehensif anda dan NCD anda tidak terjejas. Ini bererti penjimatan yang lebih lagi ketika pembaharuan insurans dibuat.
Rujuk aritkel ini untuk memahami konsep NCD dan bagaimana anda boleh
menjimat sehingga 55% premium insurans anda.
Beberapa perkara yang perlu anda perhatikan
1. Over dan under insurans
Apa tu?
Macam ni. Over insurans bereti anda terlebih insurans. Ini akan merugikan anda
kerana terpaksa membayar premium yang lebih ke atas sum insured (jumlah
diinsuranskan) yang lebih tinggi daripada kos mengganti cermin kereta anda.
Contohnya jika kereta MyVi anda memerlukan kos RM600 untuk menggantikan cermin
depan, tetapi anda melindunginya dengan jumlah diinsuranskan sebanyak RM1,000.
Manakala
under insurans pula bererti anda terkurang insurans di mana anda meletakkan
jumlah diinsuranskan yang lebih rendah. Walaupun anda jimat dalam kos premium
anda, tetapi sekiranya berlaku kemalangan, insurans anda hanya akan membayar
setakat jumlah yang diinsuranskan sahaja. Selebihnya, anda tanggung.
2. Perlindungan tamat setelah tuntutan dibuat mencapai jumlah diinsuranskan
Tidak
seperti polisi kereta anda yang tamat setelah satu tahun, polisi tambahan ini
akan tamat setelah tuntutan penuh dibuat (dalam masa satu tahun).
Contohnya: pada bulan Januari anda memperbaharui
polisi komprehensif anda bersama polisi cermin kereta. Anda membayar RM 150
bagi insurans cermin kereta anda dengan sum insured sebanyak RM 1,000. Pada
bulan Februari, kemalangan ringan mengakibatkan retak kecil di cermin depan
anda. Anda menghantar kereta ke bengkel panel untuk membaikinya. Tuntutan
dibuat sebanyak RM250 kerana ia tidak perlu diganti sepenunya. Dalam kes ini,
anda masih dilindungi insurans cermin kereta sebanyak RM 750 sehingga sama ada
tamatnya tempoh polisi pada Januari akan datang, atau sekiranya anda membuat
lagi tuntutan yang mencecah RM 750.
Cara membuat tuntutan
Ini
langkah-langkah yang perlu anda ambil untuk membuat tuntutan:
1. Hantar
kereta anda ke bengkel yang disenaraikan sebagai panel oleh syarikat insurans
anda. Jika anda tidak pasti, hubungi ejen atau syarikat insurans anda untuk
dapatkan lokasi bengkel terdekat. Cara lain adalah dengan membuat Google search
panel syarikat insurans anda. Sebolehnya elakkan dari menghantar ke bengkel
bukan panel, ia mungkin menimbulkan masalah tuntutan. Jika tiada pilihan,
pastikan anda maklumkan kepada pihak insurans dan mengambil gambar cermin
sebelum dan selepas repair. Segala kos perlulah dibayar sendiri dahulu.
Kemudian minta borang tuntutan daripada syarikat insurans anda dan ikut
prosedur untuk membuat reimbursement (pembayaran balik).
2. Semasa
di bengkel panel, maklumlan kepada pihak bengkel anda ingin membuat tuntutan
insurans daripada syarikat insurans anda. Pihak bengkel lazimnya akan
mengendalikan dokumen yang diperlukan dan berhubung terus dengan pihak
insurans. Jika kurang pasti, hubungi syarikat insurans anda.
3. Cermin
kereta anda akan diperbaiki oleh bengkel tanpa perlu anda mengeluarkan wang
untuk membayar kos pembaikan.
No comments:
Post a Comment