19 tip membeli
kereta terpakai
1. Beli terus
dgn pemilik asal
Bila beli dengan
pemilik asal, segala rekod berkaitan kenderaan dapat diperoleh. Tambahan pula
biasa rekod perbatuan jarang diusik oleh pemilik asal. Kemahiran berunding amat
diperlukan kerana kalau kena gaya, pemilik asal boleh memberi diskaun atas harga
jualan.
2. Semak mileage
dengan service center
Sekiranya
membeli dari penjual kenderaan terpakai, buat carian kenderaan di pusat servis
jenama kenderaan. Cuba selidik bila kereta tersebut melakukan service di pusat
service bertauliah, bila kali terkahir service dan pada kilometer ke berapa
3. Beli dgn 15%
dari gaji, maksimum 15% dari gaji untuk kos pembayaran ansuran bulanan. Ini tak
termasuk lagi kos kos tersembunyi semasa pemilikan kenderaan. Kalau bayaran
melebihi15%, nanti tercekik cashflow. Semasa pilihan kereta dibuat, pastikan
ini merupakan benchmark pertama
4. Cek ruangan
enjin untuk marking, semasa proses pemasangan, komponen kenderaan akan ditanda
dengan menggunakan pen marker atau paint marker. Tandaan ini dibuat sebagai
proses meiruka (pemberitahuan) bahawa komponen ini telah dipasang dengan betul
oleh juruteknik bertauliah. Kenderaan yang dibaikpulih selepas kemalangan
jarang mempunyai tanda ini. So kalau tiada tanda ini kemungkinan besar
kenderaan telah mengalami kemalangan
5. Spot Welding
Kepingan2 besi
chassis dan body part biasanya dicantumkan melalui proses spot welding.
Kepingan body part ini akan disusun di atas jig dan dicantum melalui proses
spot welding. Spot welding ni mencairkan besi dan apabila sejuk, bahagian spot
akan bercantum dalam bentuk bulatan seperti gambar.
Spot welding ni
biasanya akan di buat di assembly line. Kalau kereta mengalami kemalangan,
bengkel luar akan menggunalan kaedah MIG welding.
Semasa
mengintai2 kereta terpakai, lihat bahagian bonet hadapan di sekitar absorber
tower, bahagian radiator di pasang dan sekitar fender. Kalau tiada tanda spot
welding, kemungkinan kereta telah mengalami kemalangan
6. Ketuk body
kenderaan untuk bunyi yang sekata, untuk kemalangan yang melibatkan panel body
serta tidak serius, pemilik asal biasanya akan membaik pulih panel asal dengan
kaedah ketuk, melapiskan permukaan panel dengan simen khas dan akhir sekali,
diakhiri dengan cat. Permukaan yang dilapisi dengan simen akan memberikan bunyi
yang tidak sama dengan panel asal. Kalau di pusat service, bahagian berkenaan
akan diganti baru
7. Tahap
keselamatan
Bagi yang menaik
taraf kenderaan dari kompak ke kereta sedan atau mpv, selain ruang bagasi luas,
faktor keselamatan harus diutamakan. Cara paling mudah untuk memilih kenderaan
dengan ciri keselamatan tinggi ialah memiliki pengiktirafan 5 bintang dan
mencapai markah penuh 16 point dari AseanNCAP. Bagi mencapai markah penuh
biasanya kenderaan ini dilengkapi dengan Electronic stability control, beg
udara, brek anti kunci ABS, ISOFIX untuk kerusi bayi dan menjalani ujian di
Makmal Asean Ncap (New Car Assesment Programme)
8. Pilih kereta
yang menjimatkan bahanapi
Teknologi
terkini seperti VVT, VVTi, Dual VVTi dan iVTEC dicipta bagi mengurangkan
penggunaan bahanapi dan mengekalkan kuasa enjin. Walaupun saiz enjin sederhana
seperti 1500cc, dengan bantuan teknologi ini, penggunaan bahanapi adalah lebih
jimat dan berkuasa
9. Buat
benchmark kereta baru dan lama, sebagai contoh sekiranya anda meminati Vios
baru 2016, tak salah kalau buat pandu uji. Bila pandu uji kereta baru, kalau
boleh ingat macam mana kereta baru tersebut memecut, membrek, mengambil selekoh
laju dan perlahan. Perhatian juga perlu diberi terhadap bunyi yang dihasilkan semasa
kereta melanggar lopak atau spped bump. Segala penelitian ini akan dijadikan
penanda aras sekiranya kita membuat pandu uji terhadap model yang sama untuk
membeli unit terpakai
10. Sabar dan
bandingkan
Membeli
kenderaan terpakai juga tidak semudah membeli kenderaan baru. Bermula dari
membuat senarai pendek kereta yang ingin dibeli, pandu uji, membandingkan harga
akan mengambil masa yang lama. Saya sendiri mengambil masa lebih kurang 3 bulan
sebelum berjaya membeli kereta yang dihajati
11. Pilih kenderaan yg rekod senang
dijaga, ada beberapa pertanyaan melalui FB meminta pendapat saya mengenai
jenama Continental (Peugeot, BMW, Merz, Ford), tapi maaf saya tiada pengalaman
membeli kereta jenama ini. Jenama ini memerlukan minat yang mendalam, sedikit
pengetahuan teknikal dan semestinya poket yang tebal untuk membela kereta continental.
Seorang peminat BMW dan juga seorang usahawan pernah berpesan pada saya, “
kalau masih lagi makan gaji, usah dicuba BMW”. Dan pada hari kami berbual,
beliau baru sahaja membeli penyerap hentak jenama Koni untuk BMW beliau yang
berharga RM 2500 sepasang.
12. Pilih kenderaan dgn teknologi terkini
Memang tidak dapat dinafikankan,
semakin hari kereta menjadi semakin canggih, selamat dan menjimatkan bahanapi.
Keadaan ini menyebabkan kereta lama yang outdated menjadi semakin murah.
Walaupun murah, pastikan kenderaan tersebut memenuhi objective pembelian.
Sebagai contoh, seorang bapa pasti tidak mahu membeli MPV tanpa beg udara dan
brek ABS untuk membawa keluarga balik kampong sekiranya mampu.
13.
Elakkan kenderaan over modified
Secara
personal, saya tidak suka membeli kereta yang telah diubahsuai secara
keterlaluan ala2 Fast n Furious. Objectif pembelian saya ialah untuk membawa
keluarga dari point A ke B dengan selamat dan jimat, bukan mahu menyertai drag
race. Apa yang saya risau ialah kereta tersebut telah diubahsuai system
gantungan sport yang keras, ekzos bising ala lori balak, rim 19 inchi dan
system elektronik ECU. Oilih yang standard sahaja.
14.
Sentiasa pilih kenderaan dengan mileage rendah kerana kereta ini jarang
digunakan dan masih mempunyai jangka hayat yang panjang. Sebagai contoh kalau
mileage 200,000km pasti lambat launkomponen enjin dan kotak gear akan rosak
akibat kehausan.
15.
Terdapat beberapa kes dimana kereta telah terlibat dengan kemalangan yang
serius dan kos pembaikan melebihi 50% dari harga kenderaan. Sebagai contoh Myvi
dengan nilai yang dilindungi oleh insurance bernilai 40 ribu telah terlibat
dengan kemalangan dan kos pembaikan ialah 22 ribu, melebihi separuh kos sum
insured. Biasanya pihak insurance akan mengishtiharkan kereta tadi total lost
dan membayar ganti rugi kepada pemilik asal. Myvi tadi biasa akan dibeli oleh
pemilik bengkel, dibaik pulih dan dijual kembali ke pasaran. Kalau saya memang
tidak akan beli Myvi tadi walaupun murah
16.
Tetapkan objektif pembelian apabila memilih kereta dan jangan terikut dengan
kawan2. Sekiranya kita membeli kereta dan merancang untuk berkahwin, salah satu
pilihan yang sesuai ialah Bezza berbanding Myvi. Walaupun bentuk bezza tidak
seksi, ruang bagasi yang luas itu akan berguna bagi memuatkan kelengkapan bayi,
satu almari baju bini, periuk belanga dan pelbagai aksesori isteri bila pulang
ke kampung isteri.. percayalah.
17. Kos
kos tersembunyi apabila naik taraf kenderaan ialah kos yang jarang difikir
apabila memilih kereta baru. Sebagai contoh apabila memandu myvi, saiz tayar
yang biasa digunakan ialah saiz 14inchi dan saiz bateri juga kecil. Apabila
melihat jiran membeli MPV, maka kita pun membuat keputusan membeli MPV tanpa
membuat kaji selidik. Saiz tayar yang besar, saiz bateri, kos selenggara,
penggunaan bahan api dan cukai jalan akan jadi jauh berbeza dari myvi tadi.
18. Terima
kekurangan dan kelebihan kereta yang kita pilih kerana tiada kereta di dunia
ini yang 100% sempurna waima dari jenama Ferrari sekali pun. Pastikan kereta
yang dipilih tadi mempunyai point kebaikan melebihi keburukan semasa membuat
keputusan.
19. Jangan lupa
bawa bersama formen atau mekanik yang biasa dengan kita semasa membuat review.
Semasa bawa mereka, jangan lupa bagi duit belanja untuk mekanik. Biar keluar
kos RM 50 daripada menanggung kerugian beribu ringgit.
No comments:
Post a Comment