Wednesday 26 September 2018


Mak, Kereta Saya Kena Langgar Belakang!
BAYANGKAN situasi begini, anda sedang seronok memandu sambil melayan lagu kegemaran di satu kawasan perumahan Kerinchi, Kuala Lumpur, dan tiba-tiba GEDEGANG!!! Sebuah kereta entah datang dari mana menghentam but kereta anda. Lebih menyakitkan hati, si pelanggar itu datang mengetuk-ngetuk tingkap kereta anda dengan muka tidak puas hati. Kononnya anda bersalah. Rileks, jangan gelabah.
Mari kami ajarkan langkah demi langkah apa yang perlu anda lakukan apabila berdepan situasi seperti itu. Tarik nafas...
1. BAWA BERTENANG, JANGAN KONFRONTASI

Dari segi undang-undang jalan raya, secara teknikalnya anda tidak bersalah. Asalkan anda berada dalam laluan memandu yang betul dan bukannya menukar lorong secara tiba-tiba. Jadi, jangan takut dan cuba berkonfrontasi. Keluar kereta dengan tenang, beri salam dan cakap;
Boleh kita settle kat balai?
Jangan sesekali minta maaf kerana itu hanya menunjukkan anda bersalah, sekali gus membuatkan pelanggar cuba menguasai anda.
2. JADI FOTOGRAFER, AMBIL GAMBAR
Takkanlah kamera telefon bimbit anda untuk selfie saja? Sekarang, tibalah masa untuk berbakti. Ada 3 kriteria gambar penting perlu diambil kira:
i) Gambar dekat (close-up) - Impak kemalangan ke atas kereta anda dan kereta pelanggar. Contoh: bampar kemek, lampu pecah, tayar pecah, pintu tercabut, dan lain-lain.
ii) Gambar jauh - Keadaan kemalangan yang menampakkan kereta anda dan kereta pelanggar dalam satu bingkai gambar. Ambil segenap sudut (hadapan, tepi dan belakang) dan jangan lupa nombor plat kereta pelanggar.
iii) Cukai jalan - Ramai selalu terlupa hal ini bila panik. Jika pelanggar memandu tanpa cukai jalan sah, anda memiliki kelebihan! Anda boleh buat penyelesaian luar balai dengan meminta ganti rugi tunai!
3. PATUTKAH SAYA 'SETTLE' LUAR?

Ada 2 situasi boleh berlaku, iaitu:
i) Pelanggar minta anda bayar ganti rugi
Ingat sekali lagi, secara teknikalnya anda tidak bersalah. Jadi tidak usah peduli jika dia mendesak anda bayar ganti rugi. Beritahu dia begini;
Saya tak ada cash. Apa kata kita buat claim insurans.
Jika dia berdegil, anda boleh saja terus ke balai polis untuk buat report. Sedarlah, anda layak menuntut ganti rugi daripada insurans pelanggar tanpa menjejaskan nilai diskaun tiada tuntutan (NCD) kereta anda.
ii) Pelanggar mahu bayar ganti rugi
Jika pelanggar mahu bayar ganti rugi, itulah sebaik-baik penyelesaian. Kereta anda tidak perlu bermalam lama di bengkel sementara menunggu selesai proses tuntutan insuran dan baik pulih.
TETAPI, pastikan pelanggar bayar ganti rugi yang mencukupi. Jika sukar buat anggaran, bawa dia bersama pergi ke mana-mana bengkel cat kereta dan minta tuan kedai berikan sebut harga. Minta pelanggar bayar seperti apa yang dinyatakan. Jika pelanggar tidak sanggup bayar, tiba masanya anda buat tuntuan insurans.
4. TOWING KE BALAI POLIS
Pandu sendiri ke balai polis cawangan trafik terdekat sekiranya kereta anda boleh bergerak. Jika sebaliknya, gunakan khidmat trak tunda. Kebiasaannya, sebaik saja kemalangan berlaku, ada saja trak tunda meluru datang.
Jangan gopoh. Anda sepatutnya menelefon pihak insurans dan minta dihantarkan trak tunda yang menjadi wakil panel. Kenapa bazirkan duit sedangkan anda boleh dapat khidmat trak tunda percuma (dalam purata jarak sekitar 60km) tanpa perlu bayar apa-apa. Tempoh menunggu biasanya 30-45 minit, bergantung lokasi kemalangan.
Yakinlah diri sendiri. Sekarang pergi beritahu brader-brader towing yang sedang merayu;
Bro, saya dah telefon towing truck sendiri.
Pada peringkat pertama, kereta anda akan ditunda dari lokasi kemalangan ke balai polis cawangan trafik terdekat.
5. BUAT REPOrT

Semoleknya buat repot di balai polis cawangan trafik terdekat. Jika agak jauh, anda boleh saja buat repot di mana-mana balai polis terdekat. Jumpa abang polis di kaunter dan buatlah report. Jelaskan apa sebenar yang berlaku. Abang polis akan keluarkan satu salinan report bernombor dan uruskan janji temu anda dengan pengawai penyiasat (IO). Biasanya berpangkat Sarjan.
6. JUMPA PEGAWAI PENYIASAT (IO)
Jika ada IO yang tidak sibuk, anda tidak perlu menunggu lama dan boleh terus berjumpa dengannya.
[PERHATIAN: Repot boleh dibuat di mana-mana balai polis, tetapi siasatan kemalangan cuma akan dilakukan IO yang bertugas dalam kawasan liputan saja.]
Contohnya; Anda kemalangan di Kerinchi dan buat repot di Balai Polis Kerinchi. Tetapi, pihak yang bertanggungjawab menyiasat kes anda ialah IO di Balai Polis Trafik Tun HS Lee (juga dikenali Balai Polis Jalan Bandar).
IO akan menemubual anda dan minta dilukiskan gambarajah bagaimana kemalangan berlaku. Selepas itu, IO akan turun melihat dan mengambil gambar kereta anda (yang ditunda sebentar tadi). Jangan lupa ucapkan terima kasih.
7. CETAK 'REPORT ORI'

Salinan report yang dikeluarkan Balai Polis Kerinchi bukanlah 'report ori' dan tidak sah untuk tuntutan insurans. Anda perlu dapatkan 'repot ori' di Balai Polis Trafik Tun HS Lee. Anda perlu menunggu nombor giliran dan buat bayaran di kaunter. Pastikan ada cop balai kerana itu ialah tanda salinan anda berstatus 'repot ori'. Kalau boleh cetak sekali repot pelanggar. Abaikan jika pelanggar tidak buat report. Hal itu akan diselesaikan IO.
8. HANTAR KERETA KE BENGKEL
Pada peringkat ini, maklumat kemalangan sudah pun diambil IO yang akan mengeluarkan keputusan siasatan dalam tempoh seminggu (atau lebih cepat). Sekarang kereta anda akan ditunda sekali lagi. Kali ini ke bengkel untuk dibaik pulih. Pastikan dihantar ke bengkel yang menjadi panel sah jenama kereta anda. Jika anda pandu kereta sendiri (yang kemalangan) ke balai polis, sekarang bolehlah pandu sendiri ke bengkel.
9. BUAT TUNTUTAN INSURANS

Kebiasaannya, pihak bengkel yang akan membantu anda membuat tuntutan insurans. Anda perlu sediakan:
i) Salinan kad pengenalan
ii) Salinan lesen memandu
iii) Salinan geran kereta
iii) Salinan nota perlindungan (cover note) insurans
iv) 'Repot ori' bercop balai
10. TUNTUT DAHULU INSURANS SENDIRI
Anda mahu kereta cepat dibaiki, sedangkan keputusan siasatan kemalangan hanya dikeluarkan seminggu kemudian. Tahukah anda, kereta anda sebenarnya boleh dibaiki segera menggunakan tuntutan insurans sendiri terlebih dahulu?
Jangan bimbang, anda tetap masih boleh buat tuntutan semula (reclaim) daripada pihak insurans pelanggar selepas keputusan siasatan diperoleh nanti. Namun, jika tidak kisah membiarkan kereta anda berlama-lama di bengkel, boleh saja tunggu keputusan siasatan siap.
11. FOLLOW-UP KEPUTUSAN SIASATAN

Pada perjumpaan pertama dahulu, IO akan berikan tarikh keputusan keluar. Buat panggilan susulan pada tarikh itu. Jika siap, anda perlu pergi sekali lagi ke balai polis cawangan trafik untuk dapatkan 'report ori' kedua dan ketiga. Ambil nombor giliran dan buat bayaran.
12. DAPATKAN REPORT KEPUTUSAN KEMALANGAN
Selain report biasa daripada kita, ada 2 report lagi perlu dicetak bagi kes kemalangan melibatkan pihak ketiga (pelanggar). Kedua-dua repot itu dikeluarkan IO yang bertugas, iaitu:
i) Keputusan bertulis siapa salah.
ii) Gambarajah draf situasi kemalangan.
Pastikan dua salinan di atas dicop sebagai tanda 'ori'.
13. SERAHKAN KEPADA BENGKEL
Serahkan saja dua repot ori bercop tersebut kepada pihak bengkel untuk diuruskan.
14. SELESAI

Balik rumah dan tunggu kereta anda siap dibaiki. Jangan lupa buat panggilan susulan kepada bengkel dalam seminggu sekali atau 3 hari sekali.

No comments:

Post a Comment

TAHUKAH ANDA BERKENAAN CLAIM LOSS OF USE ? Loss of Use adalah kenderaan yang hilang keupayaan untuk berfungsi & perlu berada di ben...