Mak,
Kereta Saya Kena Langgar Belakang!
BAYANGKAN situasi begini, anda sedang seronok memandu sambil melayan lagu
kegemaran di satu kawasan perumahan Kerinchi, Kuala Lumpur, dan tiba-tiba
GEDEGANG!!! Sebuah kereta entah datang dari mana menghentam but kereta
anda. Lebih menyakitkan hati, si pelanggar itu datang mengetuk-ngetuk
tingkap kereta anda dengan muka tidak puas hati. Kononnya anda
bersalah. Rileks, jangan gelabah.
Mari kami ajarkan
langkah demi langkah apa yang perlu anda lakukan apabila berdepan situasi
seperti itu. Tarik nafas...
1.
BAWA BERTENANG, JANGAN KONFRONTASI
Dari segi undang-undang jalan raya, secara teknikalnya anda tidak bersalah. Asalkan anda berada dalam laluan memandu yang betul dan bukannya menukar lorong secara tiba-tiba. Jadi, jangan takut dan cuba berkonfrontasi. Keluar kereta dengan tenang, beri salam dan cakap;
Boleh kita settle kat
balai?
Jangan sesekali minta
maaf kerana itu hanya menunjukkan anda bersalah, sekali gus membuatkan
pelanggar cuba menguasai anda.
2.
JADI FOTOGRAFER, AMBIL GAMBAR
Takkanlah kamera
telefon bimbit anda untuk selfie saja? Sekarang, tibalah masa untuk
berbakti. Ada 3 kriteria gambar penting perlu diambil
kira:
i) Gambar dekat
(close-up) -
Impak kemalangan ke atas kereta anda dan kereta pelanggar. Contoh: bampar
kemek, lampu pecah, tayar pecah, pintu tercabut, dan lain-lain.
ii) Gambar jauh - Keadaan
kemalangan yang menampakkan kereta anda dan kereta pelanggar dalam satu bingkai
gambar. Ambil segenap sudut (hadapan, tepi dan belakang) dan jangan lupa nombor
plat kereta pelanggar.
iii) Cukai jalan - Ramai selalu
terlupa hal ini bila panik. Jika pelanggar memandu tanpa cukai jalan sah, anda
memiliki kelebihan! Anda boleh buat penyelesaian luar balai dengan meminta
ganti rugi tunai!
3.
PATUTKAH SAYA 'SETTLE' LUAR?
Ada 2 situasi boleh berlaku, iaitu:
i) Pelanggar minta
anda bayar ganti rugi
Ingat sekali lagi,
secara teknikalnya anda tidak bersalah. Jadi tidak usah peduli jika dia
mendesak anda bayar ganti rugi. Beritahu dia begini;
Saya tak ada cash. Apa
kata kita buat claim insurans.
Jika dia berdegil,
anda boleh saja terus ke balai polis untuk buat report. Sedarlah, anda layak
menuntut ganti rugi daripada insurans pelanggar tanpa menjejaskan nilai diskaun
tiada tuntutan (NCD) kereta anda.
ii) Pelanggar mahu
bayar ganti rugi
Jika pelanggar mahu
bayar ganti rugi, itulah sebaik-baik penyelesaian. Kereta anda tidak perlu
bermalam lama di bengkel sementara menunggu selesai proses tuntutan insuran dan
baik pulih.
TETAPI, pastikan
pelanggar bayar ganti rugi yang mencukupi. Jika sukar buat anggaran, bawa dia
bersama pergi ke mana-mana bengkel cat kereta dan minta tuan kedai berikan
sebut harga. Minta pelanggar bayar seperti apa yang dinyatakan. Jika pelanggar
tidak sanggup bayar, tiba masanya anda buat tuntuan insurans.
4.
TOWING KE BALAI POLIS
Pandu sendiri ke balai
polis cawangan trafik terdekat sekiranya kereta anda boleh bergerak. Jika
sebaliknya, gunakan khidmat trak tunda. Kebiasaannya, sebaik saja kemalangan
berlaku, ada saja trak tunda meluru datang.
Jangan gopoh. Anda
sepatutnya menelefon pihak insurans dan minta dihantarkan trak tunda yang
menjadi wakil panel. Kenapa bazirkan duit sedangkan anda boleh dapat khidmat
trak tunda percuma (dalam purata jarak sekitar 60km) tanpa perlu bayar apa-apa.
Tempoh menunggu biasanya 30-45 minit, bergantung lokasi kemalangan.
Yakinlah diri sendiri.
Sekarang pergi beritahu brader-brader towing yang sedang
merayu;
Bro, saya dah
telefon towing truck sendiri.
Pada peringkat
pertama, kereta anda akan ditunda dari lokasi kemalangan ke balai polis
cawangan trafik terdekat.
5.
BUAT REPOrT
Semoleknya buat repot di balai polis cawangan trafik terdekat. Jika agak jauh, anda boleh saja buat repot di mana-mana balai polis terdekat. Jumpa abang polis di kaunter dan buatlah report. Jelaskan apa sebenar yang berlaku. Abang polis akan keluarkan satu salinan report bernombor dan uruskan janji temu anda dengan pengawai penyiasat (IO). Biasanya berpangkat Sarjan.
6.
JUMPA PEGAWAI PENYIASAT (IO)
Jika ada IO yang tidak
sibuk, anda tidak perlu menunggu lama dan boleh terus berjumpa dengannya.
[PERHATIAN: Repot boleh
dibuat di mana-mana balai polis, tetapi siasatan kemalangan cuma akan dilakukan
IO yang bertugas dalam kawasan liputan saja.]
Contohnya; Anda
kemalangan di Kerinchi dan buat repot di Balai Polis Kerinchi. Tetapi,
pihak yang bertanggungjawab menyiasat kes anda ialah IO di Balai Polis Trafik
Tun HS Lee (juga dikenali Balai Polis Jalan Bandar).
IO akan menemubual
anda dan minta dilukiskan gambarajah bagaimana kemalangan berlaku. Selepas itu,
IO akan turun melihat dan mengambil gambar kereta anda (yang ditunda sebentar
tadi). Jangan lupa ucapkan terima kasih.
7.
CETAK 'REPORT ORI'
Salinan report yang dikeluarkan Balai Polis Kerinchi bukanlah 'report ori' dan tidak sah untuk tuntutan insurans. Anda perlu dapatkan 'repot ori' di Balai Polis Trafik Tun HS Lee. Anda perlu menunggu nombor giliran dan buat bayaran di kaunter. Pastikan ada cop balai kerana itu ialah tanda salinan anda berstatus 'repot ori'. Kalau boleh cetak sekali repot pelanggar. Abaikan jika pelanggar tidak buat report. Hal itu akan diselesaikan IO.
8.
HANTAR KERETA KE BENGKEL
Pada peringkat ini,
maklumat kemalangan sudah pun diambil IO yang akan mengeluarkan keputusan
siasatan dalam tempoh seminggu (atau lebih cepat). Sekarang kereta anda
akan ditunda sekali lagi. Kali ini ke bengkel untuk dibaik pulih. Pastikan
dihantar ke bengkel yang menjadi panel sah jenama kereta anda. Jika anda
pandu kereta sendiri (yang kemalangan) ke balai polis, sekarang bolehlah pandu
sendiri ke bengkel.
9.
BUAT TUNTUTAN INSURANS
Kebiasaannya, pihak bengkel yang akan membantu anda membuat tuntutan insurans. Anda perlu sediakan:
i) Salinan kad
pengenalan
ii) Salinan lesen memandu
iii) Salinan geran kereta
iii) Salinan nota perlindungan (cover note) insurans
iv) 'Repot ori' bercop balai
ii) Salinan lesen memandu
iii) Salinan geran kereta
iii) Salinan nota perlindungan (cover note) insurans
iv) 'Repot ori' bercop balai
10.
TUNTUT DAHULU INSURANS SENDIRI
Anda mahu kereta cepat
dibaiki, sedangkan keputusan siasatan kemalangan hanya dikeluarkan seminggu
kemudian. Tahukah anda, kereta anda sebenarnya boleh dibaiki segera
menggunakan tuntutan insurans sendiri terlebih dahulu?
Jangan bimbang, anda
tetap masih boleh buat tuntutan semula (reclaim) daripada pihak insurans
pelanggar selepas keputusan siasatan diperoleh nanti. Namun, jika tidak
kisah membiarkan kereta anda berlama-lama di bengkel, boleh saja tunggu
keputusan siasatan siap.
11.
FOLLOW-UP KEPUTUSAN SIASATAN
Pada perjumpaan pertama dahulu, IO akan berikan tarikh keputusan keluar. Buat panggilan susulan pada tarikh itu. Jika siap, anda perlu pergi sekali lagi ke balai polis cawangan trafik untuk dapatkan 'report ori' kedua dan ketiga. Ambil nombor giliran dan buat bayaran.
12.
DAPATKAN REPORT KEPUTUSAN KEMALANGAN
Selain report biasa
daripada kita, ada 2 report lagi perlu dicetak bagi kes
kemalangan melibatkan pihak ketiga (pelanggar). Kedua-dua repot itu dikeluarkan
IO yang bertugas, iaitu:
i) Keputusan bertulis
siapa salah.
ii) Gambarajah draf situasi kemalangan.
ii) Gambarajah draf situasi kemalangan.
Pastikan dua salinan
di atas dicop sebagai tanda 'ori'.
13.
SERAHKAN KEPADA BENGKEL
Serahkan saja dua
repot ori bercop tersebut kepada pihak bengkel untuk diuruskan.
14.
SELESAI
Balik rumah dan tunggu kereta anda siap dibaiki. Jangan lupa buat panggilan susulan kepada bengkel dalam seminggu sekali atau 3 hari sekali.
No comments:
Post a Comment