Friday 21 September 2018


TIDAK PERLU GELABAH KERETA ROSAK, INSURANS MEMANG SEDIAKAN SERVIS TUNDA KENDERAAN

ANDA mungkin sudah tahu mengenai perkhidmatan tuntutan baik pulih akibat kemalangan yang ditawarkan penyedia insurans kenderaan yang wajib anda perbaharui setiap tahun. Tetapi tahukah anda, penyedia insurans turut menyediakan servis tunda kenderaan jika kereta anda terbabit kemalangan atau rosak di tengah jalan? Jadi kenapa perlu panik dan dipukau brader-brader trak tunda apabila kereta anda kemalangan?
Anda berhak berkata tidak! Cakap saja mahu atau sudah telefon trak tunda wakil insurans. Kegagalan anda bercakap tidak, mungkin menyebabkan anda perlu mengeluarkan kos menunda kenderaan mahal (yang sepatutnya percuma) dan berdepan pula risiko kereta dihantar ke bengkel 'cekik darah'!
Kereta Rosak Di Rumah
Malah, ramai juga tidak tahu servis tunda kenderaan itu turut boleh digunakan untuk menunda kereta anda  yang rosak di rumah atau pejabat.
Misalnya, jika kereta anda tiba-tiba tidak dapat dihidupkan, anda boleh saja menelefon pihak insurans dan meminta mereka menghantar trak tunda untuk membawa kereta anda ke mana-mana bengkel dalam radius penghantaran percuma, kebiasaannya dalam jarak 60km (bergantung penyedia insurans).
Servis tunda kenderaan percuma itu boleh digunakan sekurang-kurangnya 2-3 kali setahun. Diulangi,  anda tidak perlu bayar sesen pun, kecuali duit tol. Itu pun jika perlu melalui jalan raya bertol.
Jadi, jangan panik dan menangis! Terus saja Google nombor telefon pusat khidmat pelanggan penyedia insurans anda dan berikan butiran diri dan kereta seperti diminta. Tempoh menunggu tidak sampai sejam pun. Anda boleh pergi minum-minum dulu atau bermain Pokemon Go.
Hantar Ke Mana?

Jika kemalangan, anda boleh minta kereta ditunda ke balai polis (untuk lapor kes) terlebih dahulu sebelum dihantar ke mana-mana bengkel seperti disarankan pihak insurans. Anda juga boleh hantar kereta ke pomen dipercayai, bengkel panel insurans atau pusat servis sah. Mana-mana pun boleh!
Apa pula mahu buat jika kereta rosak ketika sedang sengkek? Janganlah bimbang, anda boleh minta kereta ditunda ke rumah. Apabila sudah cukup bajet, nah, telefonlah semula pihak insurans dan minta kereta ditunda ke bengkel.
Ini bukan masalah sains roket, tak rumit dan susah sangat pun kan?
Sumber:

No comments:

Post a Comment

TAHUKAH ANDA BERKENAAN CLAIM LOSS OF USE ? Loss of Use adalah kenderaan yang hilang keupayaan untuk berfungsi & perlu berada di ben...