TERPAKSA BATALKAN
PERCUTIAN? HABIS DUIT TEMPAHAN TIKET DAN PENGINAPAN LESAP KE?
Terpaksa
Batalkan Percutian? Habis Duit Tempahan Tiket dan Penginapan Lesap Ke?
Kita hanya boleh merancang.
Tetapi kadang-kala apa yang berlaku tidak pula mengikut apa yang telah
dirancangkan.
Jika anda seorang yang sentiasa sibuk dengan
jadual yang tidak menentu, anda pasti sudah faham benar dengan keadaan berikut.
Satu panggilan telefon penting dari keluarga boleh menyebabkan anda terpaksa
membatalkan percutian atau memendekkan percutian anda sekiranya anda sudahpun
memulakan perjalanan anda. Ada kalanya pula kecemasan yang menimpa ahli
keluarga juga boleh menyebabkan kita melakukan perkara yang sama.
Apabila kejadian seperti ini berlaku, keluarga sentiasa
diutamakan. Segala perancangan percutian pula perlu dikorbankan. Pembatalan
perjalanan atau pemendekan perjalanan pula menyebabkan kerugian wang ringgit
yang tidak dapat dielakkan. Malah, dianggarkan 5-15% penumpang yang telah
membuat tempahan tiket kapalterbang tidak muncul untuk penerbangan setiap
tahun.
Kerugian bukan sahaja daripada kos tiket pengangkutan yang telah
ditempah, tetapi juga kos penginapan (hotel), bayaran pendahuluan ejensi
pelancongan, feri, sewa kereta, dan lain-lain lagi. Jadi apa yang boleh
dilakukan? Adakah semuanya lesap begitu sahaja? Ada caranya.
Tetapi sebelum itu, sebagai permulaan, kita
tengok dahulu cara-cara untuk mengurangkan risiko kewangan berpunca
daripada pembatalan dan pemendekan perjalanan:
1. Fahami polisi pembatalan sebelum membuat tempahan
Sesetengah syarikat penerbangan, hotel, ejensi
pelancongan dan penyewa kenderaan menawarkan polisi pembatalan tempahan yang
lebih mesra pelanggan dan fleksibel. Jika anda biasa dengan portal hotel
seperti Agoda.com, anda mungkin pernah melihat hotel-hotel yang memberikan
pembatalan tanpa penalti, manakala hotel yang lain pula mengenakan pembayaran
100%. Jadi pertimbangkan faktor ini semasa membuat tempahan.
2. Buat tempahan seawal mungkin
Tempahan yang dibuat seawal mungkin memberikan
ruang untuk penukaran jika perlu. Ingat, matlamat di sini adalah untuk
mengurangkan risiko kerugian wang akibat pembatalan perjalanan atau pemindaan
tempahan. Jadi dengan adanya ruang untuk membuat pindaan kepada tempahan asal,
atau pun pembatalan terus, anda mungkin dapat elakkan daripada membayar penalti.
Sesetengah hotel memberikan free cancellation atau pembatalan percuma jika
dilakukan 48 hingga 24 jam sebelum tarikh pendaftaran masuk ke hotel.
3. Lindungi perjalanan anda dengan takaful perjalanan
Percaya atau tidak, sebenarnya takaful
perjalanan melindungi anda daripada kerugian disebabkan pembatalan dan
pemendekan perjalanan. Takaful perjalanan memberikan pampasan ke atas kerugian
tersebut. Memandangkan kos takaful perjalanan yang rendah berbanding potensi
risiko kerugian, maka wajarlah diberi perhatian dan pertimbangan terhadap
takaful jenis ini. Terutama sekali kerana liputan perlindungan takaful
perjalanan adalah sangat luas.
Pembatalan dan pemendekan perjalanan – perlunya takaful perjalanan
1. Kehilangan deposit
atau pembatalan perjalanan
Takaful perjalanan memberi pampasan terhadap
beberapa jenis kecemasan yang menyebabkan pembatalan perjalanan. Di antaranya:
Kematian atau kemalangan ke atas diri sendiri atau ahli keluarga. Contohnya
anda mungkin jatuh sakit beberapa hari atau beberapa jam sebelum penerbangan
anda. Ataupun pasangan travel anda mungkin kemalangan ketika dalam
perjalanannya ke lapangan terbang untuk berjumpa anda. Ada juga pelan takaful
perjalanan yang membayar pampasan jika pembatalan di atas sebab kerosakan ke
atas rumah anda. Seperti berlakunya kebakaran.
Anda perlu mengemukan resit-resit ke atas
pembayaran yang telah dibuat untuk menuntut ke atas polisi takaful anda. Jadi
pastikan segala dokumen dan resit disimpan.
Untuk memberi gambaran jumlah faedah pampasan
yang boleh dituntut, kami tunjukkan 3 contoh di sini.
Jumlah pampasan ke atas kerugian akibat kehilangan deposit/
pembatalan perjalanan oleh syarikat-syarikat tersebut:
Insurans
|
Nilai Pampasan
|
TripCare 360 Takaful
|
Pampasan sehingga RM
50,000 seorang / RM 125,000 sekeluarga
|
Allianz Travel Care
|
Pampasan sehingga RM
20,000 seorang / RM 50,000
sekeluarga
|
2. Pemendekan perjalanan
Anda juga boleh menuntut jika berlakunya pemendekan perjalanan
sekiranya kecemasan berlaku setelah perjalanan bermula. Contohnya jika anda
jatuh sakit di negara asing dan perlu pulang ke negara asal untuk dapatkan
rawatan. Atau berlakunya kematian ke atas ahli keluarga di tanahair.
Kerugian ke atas bilik hotel yang telah dibayar tetapi tidak
didiami, atau tiket feri, tiket konsert dan sebagainya boleh dituntut daripada
polisi takaful anda.
Jumlah pampasan ke atas kerugian akibat
pemendekkan perjalanan oleh syarikat-syarikat tersebut:
Insurans
|
Nilai Pampasan
|
TripCare 360 Takaful
|
Pampasan sehingga RM 20,000
seorang / RM 50,000 sekeluarga
|
Allianz Travel Care
|
Pampasan sehingga RM
20,000 seorang / RM 50,000
sekeluarga
|
Jika dilihat liputan perlindungan yang
ditawarkan takaful perjalanan, mungkin tidak merugikan jika kita memberikannya
perhatian yang sewajarnya. Selain itu, anda juga perlu menilai risiko
perjalanan peribadi anda untuk membantu mengurangkan risiko yang mungkin
berlaku. Sebagai contoh, risiko keracunan makanan ketika melancong ke
negara-negara seperti India atau Bangladesh, ataupun risiko kecederaan jika
bercuti di pergunungan Alps untuk bermain ski.
Sumber :
No comments:
Post a Comment