5 Sebab
Mengapa Tuntutan Takaful Kenderaan Anda Mungkin Ditolak
Gambar Sumber Mr Google |
Tak ramai
di antara kita yang mengambil inisiatif membaca dan fahami dengan teliti terma
dan syarat yang tertakluk dalam polisi insurans atau takaful kenderaan kita.
Sehinggalah sesuatu musibah berlaku, barulah kelam kabut memunggah laci mencari
polisi. Tapi sudah baca pun masih tak faham.
Jadi kami mudahkan kerja anda di sini dan terangkan
sebab-sebab lazim mengapa tuntutan takaful atau insurans kenderaan anda ditolak oleh
syarikat insurans atau pengendali takaful.
1. Pemandu tidak dinamakan/
Unnamed driver
Adakah
kereta anda dipandu oleh pasangan anda, anak atau rakan anda ketika kemalangan
berlaku? Tahukah anda, polisi insurans/ takaful anda hanya melindungi anda?
Tetapi
ini tak bererti orang lain tak lagi boleh memandu kereta anda. Perlindungan
yang sama boleh ditawarkan kepada orang lain dengan mendaftarkan mereka sebagai
“named driver” di dalam polisi anda. Jadi jika kereta anda sering dipandu oleh
orang lain selain anda, contohnya, anak, suami atau isteri, maka wajarlah
mendaftarkan nama mereka.
Tapi jangan risau, jikalau kemalangan sudah berlaku
dan pemandu bukanlah seorang named driver, anda masih boleh buat tuntuta. Anda
hanya perlu membayar excess sebanyak RM400.
Di Malaysia, anda boleh masukkan dua nama ke dalam
polisi kenderaan anda secara percuma. Nama-nama tambahan dikenakan RM10
seorang.
2. Tiada
laporan polis
Jika anda
tidak pasti tentang prosedur yang perlu diambil jika berlakunya kemalangan,
anda boleh rujuk artikel ini.
Salah satu perkara yang paling kritikal perlu anda
lakukan ialah melapurkan kemalangan tersebut kepada pihak polis trafik dalam
masa 24 jam. Jangan sesekali terlepas pandang atau mengambil mudah
langkah ni! Buruk padahnya. Kerana jika tiada laporan polis, atau laporan
dibuat hanya setelah masa 24jam berlalu, tuntutan anda mungkin ditolak terus
oleh pihak syarikat insurans.
Jadi
jangan berlegah. Segera pergi ke balai polis sebaik sahaja kemalangan berlaku.
Dan pastikan anda ke balai polis trafik!
3. Polisi
anda tidak melindunginya
Ramai
yang beranggapan memiliki insurans atau takaful sahaja sudah cukup untuk
melindungi segala apa sahaja jenis kerosakan atau kemalangan. Tak tepat tu.
Misalnya
anda memiliki Third Party atau Polisi Pihak Ketiga, polisi jenis ini tidak
melindungi kos membaiki bagi KERETA ANDA SENDIRI! Fahamkan betul-betul.
Memanglah premium perlindungan jenis ini mudah berbanding polisi komprehensif.
Tetapi ia hanya menampung kos membaiki kereta milik pihak ketiga. Ini bererti
jika berlaku kemalangan, walaupun bukan salah anda, seperti kes langgar lari
katakan, pihak syarikat tidak akan membayar kos membaiki kereta anda.
Bagi
polisi komprehensif pula, jangan berfikir yang anda selamat dari segala jenis
kes. Contoh-contoh jenis kerosakan yang TIDAK dilindungi ialah:
·
kerosakan/ kerugian akibat rusuhan
·
kecurian aksessori
·
kerugian/ kerosakan akibat banjir
·
kecederaan atas diri sendiri (jadi pastikan anda
miliki perlindungan kemalangan peribadi)
Untuk fahami jenis-jenis perlindungan, rujuk
artikel ini.
4.
Kegagalan memenuhi syarat/ memberikan maklumat yang tepat
Ketika
membuat pemharuan/ renewal, terutama sekali jika anda melakukannya dengan
sendiri contohnya melalui online, pastikan anda memberikan maklumat yang 100
peratus tepat.
Dengan terlancarnya liberalisasi tarif insurans
kenderaan pada Julai 2017, syarikat insurans dan takaful
memerlukan lebih banyak maklumat sebelum dapat menentukan harga insurans
kereta. Di antaranya: taraf perkahwinan, pekerjaan, ciri-ciri keselamatan
kenderaan dan juga tempat meletak kereta.
Contohnya,
tempat letak kereta persendirian yang dikawal rapi memiliki risiko kecurian
lebih rendah berbanding tempat letak kereta awam yang terbuka. Jadi jika
berlaku kecurian kerana maklumat yang anda berikan adalah tidak tepat dengan
realiti, pihak syarikat berhak menolak tuntutan anda.
5.
Memandu dalam keadaan mabuk
Memang
ternyata ini melanggar undang-undang jalan raya. Bukan sekadar memandu dalam
keadaan mabuk, tetapi juga dalam keadaan khayal akibat penyambilan substan
seperti dadah. Jika anda terlibat dalam kemalangan ketika di dalam keadaan
sedemikian, tuntutan insurans anda tidak akan dilayani. Malah anda mungkin akan
dikenakan denda atau dihadapi ke mahkamah.
Berhati-hatilah,
kerana walaupun anda pemandu cekap walaupun dalam keadaan mabuk, anda mungkin
berkemalangan akibat pemandu lalai atau tidak berpengalaman.
Sebab-sebab
lain yang wajar difikirkan adalah:
·
Penggunaan kenderaan peresendirian untuk tujuan
perniagaan atau komersil. Jika anda terlibat dalam kemalangan contohnya ketika
menghantar barangan perniagaan kepada pelanggan, jika diketahui pihak syarikat,
mereka mempunyai hak untuk menolak tuntutan anda.
·
Under-insurance atau terkurang
insurans. Ini tidak semestinya mengakibatkan penolakan tuntutan,
tetapi anda mungkin hanya akan dapat menuntut jumlah yang lebih rendah dari apa
yang sepatutnya.
Tuntutan anda ditolak? Nak buat apa sekarang?
Jika anda
berasakan anda telah dilayan secara tidak adil oleh syarikat insurans atau
pengendali takaful anda, ketahui jika anda boleh melakukan rayuan. Jika
masih tidak mendapat keputusan yang anda inginkan, anda boleh membawa aduan
atau pertikaian anda ke PIAM (Persatuan Insurans Am Malaysia), Bank Negara
Malaysia atau Ombudsman Financial Services.
No comments:
Post a Comment