APA PERLU DIBUAT JIKA
KENDERAAN DI CURI
Apabila
membayar insurans kenderaan, anda sebenarnya telah memindahkan risiko kenderaan
tersebut kepada pihak insurans. Salah satu risiko yang ditanggung oleh pihak
insurans adalah kecurian.
Menurut
PEMANDU, pada tahun 2014, sebuah kereta dicuri setiap 45 minit di Malaysia.
Sampai sekarang tak banyak perubahan yang berlaku dari segi statistik. Masih
banyak kereta yang hilang setiap hari di Malaysia.
Bayangkan apa perasaan anda jika anda datang ke tempat
parkir dan dapati kereta anda hilang?
Menakutkan bukan?
Walaupun kita berharap pekara ini tidak berlaku, tapi bagus untuk ambil tahu. Sekurang-kurangnya kita tidak panik dan tahu apa yang perlu dibuat jika ianya berlaku.
Menakutkan bukan?
Walaupun kita berharap pekara ini tidak berlaku, tapi bagus untuk ambil tahu. Sekurang-kurangnya kita tidak panik dan tahu apa yang perlu dibuat jika ianya berlaku.
Apa yang Perlu Saya Lakukan?
Sebaik
sahaja anda pasti kenderaan anda tidak berada di tempat yang sepatutnya, semak
dulu dengan bank atau syarikat pinjaman. Kemungkinan kereta anda ditunda kerana
lewat bayar atau masalah pinjaman. Jika tiada masalah, semak dengan Pihak
Berkuasa Tempatan (PBT). Mungkin kenderaan anda ditunda kerana mengganggu
aliran lalu lintas.
Sekiranya
tidak ditunda, kemungkinan besar kenderaan anda telah dicuri!
Jangan
panik.
Pertama
sekali, tanya orang di sekeliling jika mereka dapat memberikan apa-apa petunjuk
yang dapat membantu siasatan polis. Lihat sekitar lokasi tempat kenderaan anda
diletakkan untuk sebarang petunjuk. Tingkap yang pecah, barangan peribadi
seperti dompet, kunci atau peralatan tajam yang boleh menjadi bukti kecurian.
Ambil gambar tempat parkir bersama bukti, jika ada. Pergi ke balai polis untuk
buat laporan.
Di
balai polis, berikan butiran lengkap kenderaan anda, nama jalan di mana ia
hilang, masa ketika kenderaan diparkir dan bila anda sedar bahawa ia telah
hilang. Berikan juga butiran saksi atau CCTV di sekitar kawasan tersebut jika
ada. Maklumat ini akan membantu polis percepatkan siasatan. Semakin cepat polis
cari kenderaan anda, semakin tinggi peluang untuk ianya dijumpai.
Setelah
laporan polis dibuat, hubungi ejen insurans anda atau telefon terus hotline insurans
untuk laporkan kepada pihak insurans.
Bolehkah Saya Menuntut Pampasan dari Syarikat Insurans?
Setelah
membuat laporan, pasti anda tertanya-tanya sama ada anda boleh menuntut
pampasan dari pihak insurans. Sebelum buat tuntutan pastikan:
1. Jenis Insurans Kereta Anda
Kecurian
dilindungi di bawah insurans:
(i)
Komprehensif (Comprehensive atau First Party)
(ii) Kebakaran, Kecurian dan Pihak Ketiga (Third party, Fire and Theft)
(ii) Kebakaran, Kecurian dan Pihak Ketiga (Third party, Fire and Theft)
Sekiranya
insurans kereta anda adalah insurans Pihak Ketiga sahaja (Third Party), pihak
insurans tidak akan bayar pampasan kecurian.
2. Nature of Theft.
Sekiranya
anda menyerahkan kenderaan kepada orang lain dengan sukarela, dan ianya dicuri.
Pihak insurans tidak akan bayar apa-apa pampasan. Contohnya:
1.
Anda menyerahkan kereta kepada kawan. Kemudiannya dia menghilangkan diri dengan
kereta.
2. Kereta dihantar ke tempat cuci kereta dan kemudiannya hilang.
3. Kereta diserahkan kepada joki kereta dan ianya dicuri.
2. Kereta dihantar ke tempat cuci kereta dan kemudiannya hilang.
3. Kereta diserahkan kepada joki kereta dan ianya dicuri.
Semuanya
ini dianggap sebagai kecuaian oleh pemilik. Anda tidak boleh menuntut pampasan
insurans.
Apakah Dokumen yang Diperlukan?
Jika
anda layak untuk tuntut pampasan, dokumen yang perlu dihantar kepada pihak
insurans adalah seperti berikut:
1.
Borang Tuntutan
2. Salinan Kad Pengenalan dan Lesen Memandu Pemandu yang Diinsuranskan
3. Salinan Kad Pengenalan Pemandu dan Lesen Memandu (jika pemandu selain daripada diinsuranskan)
4. Salinan Geran
5. Laporan Polis
6. Sijil Insurans
7. Salinan Perjanjian Pinjaman
8. Salinan Permit yang Diluluskan (untuk kenderaan yang diimport sahaja)
2. Salinan Kad Pengenalan dan Lesen Memandu Pemandu yang Diinsuranskan
3. Salinan Kad Pengenalan Pemandu dan Lesen Memandu (jika pemandu selain daripada diinsuranskan)
4. Salinan Geran
5. Laporan Polis
6. Sijil Insurans
7. Salinan Perjanjian Pinjaman
8. Salinan Permit yang Diluluskan (untuk kenderaan yang diimport sahaja)
Berapa Banyakkah Pampasan yang Saya Boleh Tuntut?
Selepas
penyerahan borang tuntutan, pihak insurans akan menghantar wakil untuk
menyiasat tuntutan tersebut. Berikan kerjasama sepenuhnya untuk mempercepatkan
urusan.
Jika kenderaan anda diinsuranskan mengikut Jumlah
yang Dipersetujui (Agreed Value), anda akan dapat pampasan mengikut jumlah
tersebut.
Jika kenderaan anda diinsuranskan mengikut Harga
Pasaran (Market Value), pihak insurans akan menawarkan pampasan
berdasarkan Nilai Pasaran Semasa atau Jumlah yang Diinsuranskan (Sum Insured),
yang mana lebih rendah. Nilai Pasaran Semasa ditentukan oleh sistem penilaian
pasaran yang diluluskan oleh Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM).
Baki
pinjaman tidak ada kaitan dengan nilai insurans kenderaan anda. Apa pun jumlah
pinjaman yang tertunggak itu adalah di antara anda dan bank. Anda tidak akan
diberi pampasan untuk aksesori tambahan seperti sistem audio, sportrim,
sporting exhaust, bucket seat dan lain-lain. Kecuali jika anda ada membayar insurans
aksesori kenderaan semasa pembaharuan insurans.
Sementara itu, bagi kenderaan yang Underinsured,
pihak insurans akan membayar pampasan sehingga Jumlah yang Diinsuranskan
sahaja. Sebab itu penting untuk pastikan jumlah insurans anda mencukupi untuk
menampung pinjaman yang belum dijelaskan.
Jika
anda tidak bersetuju dengan tawaran penyelesaian, anda boleh menghantar surat
rayuan kepada pihak insurans anda dengan dokumen yang sokongan, contohnya
penilaian harga kenderaan dari peniaga kereta yang bereputasi. Walau
bagaimanapun, rayuan anda akan tertakluk kepada budi bicara dan perbincangan
lanjut pihak insurans.
Anda
akan menerima tawaran penyelesaian dari pihak insurans anda dalam tempoh enam
(6) bulan dari tarikh laporan kecurian atau apabila siasatan polis
selesai, yang mana lebih awal.
Bagaimana Pula Jika Kenderaan Saya Dijumpai
Jika
kenderaan anda dijumpai ketika tuntutan insurans anda masih dalam proses, anda
masih dikira sebagai pemilik kenderaan tersebut. Sekiranya kereta anda perlu
dibaiki, anda boleh memohon tuntutan kerosakan daripada pihak insurans tetapi
Diskaun Tiada Tuntutan (NCD) anda akan dibatalkan.
Walau
bagaimanapun, jika pampasan telah dibayar oleh syarikat insurans, anda bukan
lagi pemilik kenderaan ini. Sebaliknya, kenderaan tersebut telah pun menjadi
hakmilik syarikat insurans.
No comments:
Post a Comment