Thursday 13 December 2018

INSURANS KEDIAMAN



Insurans Kediaman atau Insurans Empunya Rumah/Isi Rumah merupakan salah satu polisi insurans terpenting yang anda sepatutnya miliki. Rumah anda merupakan salah satu pelaburan terbesar anda jadi sudah tentulah melindungi rumah anda adalah aspek yang amat penting.


Nilai diinsuranskan

Pastikan harta anda diinsuranskan dengan secukupnya setiap masa dengan mengambil kira kos pengubahsuaian dan penambahan terhadap harta anda.

Jumlah diinsuranskan hendaklah meliputi kos membina semula rumah anda sekiranya belaku kerugian/kerosakan




Sekiranya harta anda masih di dalam pembiayaan, pastikan pembiaya anda mengambil perlindungan yang cukup. Lazimnya, perlindungan yang diambil oleh pembiaya adalah sama dengan jumlah pinjaman.

Anda mungkin ingin mengambil insurans berasingan untuk memperluas perlindungan yang diambil oleh pembiaya anda.



Syarat Purata (Average Condition)
Description: http://www.insuranceinfo.com.my/_system/media/images/spacer.gif
Description: http://www.insuranceinfo.com.my/_system/media/images/spacer.gif

Sekiranya amaun yang diinsuranskan kurang daripada kos pembinaan semula (insurans terkurang), anda perlu melindungi sendiri perbezaan nilai tersebut. Syarat purata akan digunakan sekiranya tuntutan dibuat. Sebagai contoh, kos keseluruhan pembinaan semula rumah ialah RM100,000, jumlah diinsurankkan ialah RM80,00 dan kerugian ialah RM5,000. Syarat purata adalah seperti berikut:



  





Di dalam contoh tersebut, syarikat insurans hanya akan membayar RM4,000 dan bukan RM5,000 untuk kerugian yang dialami. Anda harus menanggung perbezaan sebanyak RM1,000.



Pembayaran Premium
Description: http://www.insuranceinfo.com.my/_system/media/images/spacer.gif
Description: http://www.insuranceinfo.com.my/_system/media/images/spacer.gif
Premium anda hendaklah dibayar dan diterima syarikat insurans anda dalam tempoh 60 hari dari tarikh bermulanya perlindungan anda. Jika tidak dijelaskan, perlindungan anda akan dibatalkan serta merta dan anda masih bertanggungjawab untuk membayar bahagian premium tersebut bagi tempoh 60 hari. 
Anda dinasihatkan agar membayar premium tersebut secara terus kepada syarikat insurans anda, sama ada secara tunai, kad kredit atau cek. Sekiranya anda bercadang untuk menjelaskan premium anda melalui ejen anda, pastikan cek itu dibayar atas nama syarikat insurans anda sahaja.

Minta resit untuk premium yang dibayar daripada ejen atau syarikat insurans anda. Hubungi syarikat insurans sekiranya anda masih tidak menerima polisi tersebut selepas sebulan pembelian.

Sumber : http://www.insuranceinfo.com.my/choose_your_cover/things_to_note/home_insurance.php?intPrefLangID=2 

No comments:

Post a Comment

TAHUKAH ANDA BERKENAAN CLAIM LOSS OF USE ? Loss of Use adalah kenderaan yang hilang keupayaan untuk berfungsi & perlu berada di ben...